Van 2008 tot nu heeft YaWorks een ware transformatie ondergaan, van niche-detacheerder tot full service ICT-infrastructuurkennispartner.

Geschiedenis

Geschiedenis

Start in 2008 – 2009
YaWorks is in 2008 opgericht door ondernemer Rob Wennekes. Vanuit het idee als kleinschalige, persoonlijke niche-detacheerder te gaan opereren, was YaWorks in oktober 2008 een feit. Aan het einde van het eerste jaar, wist YaWorks een omzet te genereren van maar liefst €800.000,- en was er een stevige basis gelegd.

2009 - 2011
Om die snelle groei het hoofd te kunnen bieden, is in 2009 de samenwerking met jeugdvriend en zakenpartner Bart Deuss aangegaan. Vanaf dat moment is er door behoefte in de markt en persoonlijke interesse in de wereld van connectiviteit, vol ingezet om nichespeler te worden in hoogwaardige kennis op het gebied van netwerk infrastructuur.

2012 - nu
De nieuwe focus legt geen windeieren en de explosieve groei van YaWorks blijft niet onopgemerkt: vanaf 2012 is YaWorks 7 keer op rij genomineerd voor de FD Gazelle award in de categorie snelst groeiend bedrijf van Nederland. 

Eind 2016 is het directieteam uitgebreid met Wiard Gorter, om de rol van Operational Director te vervullen. Met zijn komst werd het directieteam uitgebreid naar drie man. In 2018 is er een vierde directeur aangesteld, Peter Marckelbach, om Sales en Product Marketing binnen YaWorks vorm te geven. 

Op 15 juni 2018 is de oprichter van YaWorks, Rob Wennekes, bij een noodlottig verkeersongeval om het leven gekomen. Het verlies van Rob kwam hard aan bij het hechte YaWorks-team. Het YaWorks-team is vastberaden het succes dat Rob voor ogen had voor YaWorks te gaan realiseren. 

YaWorks biedt werk aan 150+ professionals en genereert YaWorks een omzet van ruim €20.000.000. YaWorks bedient een breed scala aan klanten, zoals Nike, Vodafone, Ziggo, T-Mobile, Equinix, ING en KPN.

Succesfactoren
De essentie van het succes zit in het feit dat YaWorks nog steeds relatief ‘klein’ is. Korte communicatielijnen, eindeloze ambitie, continu op zoek naar verbetering, flexibel schakelen en een zo laag mogelijke overhead; ze zijn nog steeds kenmerkend voor de YaWorks way of work. Daarbij wordt altijd vanuit twee essentiële principes gewerkt, die YaWorks succesvol maken:

  • Professionals in het veld zijn het bestaansrecht, daar gaat YaWorks dus zeer zorgvuldig mee om.
  • De kwaliteit van professionals gaat boven groei, daar worden nooit concessies in gemaakt.
Dit behoeft misschien enige uitleg. Te vaak meldden consultants dat er niet naar ze wordt geluisterd, dat ze een nummertje zijn, zich niet gewaardeerd voelen, dat beloftes niet worden nagekomen en ga zo maar door. YaWorks streeft ernaar om dat structureel beter te doen. Wél luisteren naar wensen van de professionals, wél vanuit de intentie werken om opdrachten te realiseren die intellectuele uitdaging bieden, trouw zijn in tijden dat het even minder gaat en iemand op de bank zit, het thuis lastig heeft en oprecht wil investeren in kennis. Niet moeilijk dus, maar wel essentieel in werken met mensen.
En groeidoelstellingen, zijn die er niet? Natuurlijk wel, maar niet ten koste van kwaliteit. YaWorks wil de onbetwiste nummer 1 kennisleverancier zijn – en eerlijk is eerlijk – dat gebeurt niet met middelmatige kwaliteit. Daarom is YaWorks altijd uiterst selectief geweest in de consultants die aan boord worden gehaald. Dat daardoor niet het uiterste uit het groeipotentieel is gehaald is dan jammer, maar de basis voor de toekomst is sterk.